Seminar hos Schjærven reklamebyrå: Future is now

David Steinmann og Navid Gondal booket oss begge på dette frokostseminaret og var spent på temaet “Future is now”. Vi i Benchmark prøver alltid å se etter nye trender innen digital marketing, hva som beveger seg i de neste 12 månedene og hva de store byråene spår. Er det søkemotoroptimalisering (SEO), er det døden til Sosiale Medier ? Kommer det noen nye digitale tjenester og kanaler ? Vi var lytter øre..

Vi var ganske overrasket over hvor mange som faktisk møtte opp til dette lille seminaret. Antar at det var nærmere 100-150 mennesker tilstede.

So it began. Først ute var et par mennesker fra Subscrybe (Jon Erik Ofstad og Anniken Boye). Temaet var leie eller eie ?

Dette var et spennende tema som viste litt innsikt i hva som er trendene, og selvom vi trodde de skulle snakke om “leie” så viste det seg at det var abbonement og fordelsprogrammer som var tingen. Lyden var veldig lav, Jon Erik Ofstad snakket (mumlet) litt utydelig så det var litt vanskelig å få med seg detaljene. Selve presentasjonen inneholdt ganske mye informasjon og det var litt vanskelig å få med seg alle detaljene. De viste oss i alle fall et lite innsyn på hva som kommer fremover, nemlig mer fordelsprogrammer/leie setups istedenfor at kundene kjøper et produkt/tjeneste. Spennende utvikling!

Så var det Lasse Maugesten sin tur til å snakke litt om hva som vil drive kundene i det neste tiåret.. Trendene tilsier at de vanlige måtene som vi har vært vant til fra tidligere i sosiale medier, mtp likes/followers/reach etc er noe flere av de store sosiale plattformene (Instagram, Facebook, Twitter osv) vurderer å gå bort i fra. Det dreier seg ikke hvor du reiste og hvor mange likes du fikk, men hvordan du opplevde reisen. Vi syntes dette var spennende å høre om. Vi bruker sosiale medier og digital marketing i mye av det vi gjør for våre kunder, så det å følge litt med på hva de neste trendene innen disse digitale kanalene er viktig.

Så entret RE: Media med Anne Cathrine Aasen scenen. Hvordan vil dagens unge bete seg og oppføre seg om 5-10 år når de er en kjøpesterk gruppe for mye av produktene/tjenestene en del bedrifter tilbyr ? Har bedriftsnorge og byråene forstått hvordan de nye sosiale kanalane som er populære i dag som f.eks Snapchat/TikTok fungerer ? Har vi lært oss hva disse unge menneskene liker og ikke liker ? Dette var et uhyre viktig tema som byråer har mye å lære om. Skal vi overleve som digitale byråer så må vi forstå hva som kommer om 1 år, 2 år, 5 år. Mye god læring her. Vi begge følte at vi kunne mye av det som ble snakket om, men det er alltid godt med litt synsing og tanker rundt dette fra de store tunge byråene.

Vi møter gjerne opp på neste seminar. Det er godt å være der ute å hente ny inspirasjon og få litt opplæring av de store byråene.

www.benchmark.no

Navid Gondal

Author Navid Gondal

More posts by Navid Gondal

Leave a Reply