Den digitale ordboken

I denne ordboken finner du ord og uttrykk som brukes i den digitale markedsføringsverden.

A

A/B Testing

Testing av to eller flere ulike annonser eller landingssider for å se hvilken utgave som gir de beste resultatene. Bør brukes aktivt for å kontinuerlig optimalisere annonseringen, samme hvilken plattform du bruker.

Adblock

Blokkering av annonseringsinnhold på nettsteder via brukerens nettleser. Installeres for det meste via en tredjeparts nettleserutvidelse eller programvare som gjenkjenner hvilken del av siden som er annonser og forhindrer visninger av dette.

AD Group/Annonsegruppe

En annonsegruppe er et sett med søkeord, annonser og bud som følger samme kjøreregler.

Ad Network

Et lager med annonseplasseringer som er tilgjengelig for kjøp gjennom en enkelt plattform.

Ad Server

En plattform som leverer annonser til brukeres nettlesere eller apper og som rapporterer om annonsens og plasseringens ytelse.

Ads Manager

Et Facebook-verktøy der du kan opprette og administrere annonser i Facebooks annonsenettverk; Facebook, Instagram, Audience Network & Messenger.

AdWords

Goodle AdWords er Googles betalte annonseprogram. Via Adwords kan man sette opp annonser på Google, YouTube og andre Google-eide sider eller nettverk.

Agency trading desk

En trading desk som håndterer programmatiske kjøp for mediebyråer.

Algoritme

Et sett av regler som skal følges i beregninger eller andre prosesser, spesielt gjennomført av en datamaskin. For eksempel bruker søkemotorer algoritmer for å bestemme rekkefølgen på søkeresultatene. Annonseleverandører bruker dem til å beregne og optimalisere kampanjeytelsen. Annonseutvidelse

API

Forkortelse for application programming interface. API-er standariserer utveksling av data mellom systemer. API-er skal forenkle integrasjoner ved at utvekslingen er dokumentert og integrasjonen er gjenbrukbar for flere interessenter. API-er kan være lukkede eller åpne, basert på hvilket formål de har og hva bedriften ønsker å benytte dem til.

Audience byuing

Muligheten til å kjøpe annonsevisninger på internett som målretter brukere med bestemte attributter i sanntid når de besøker ulike nettsteder.

Audience data

Forbrukerdata som leveres av for eksempel en utgiver eller en DMP eller annen tredjeparts datakilder.

Auksjonsinnsikt

En rapport i Google Ads som gir deg oversikt over hvilke konkurrenter som byr på samme søkeord som deg.

Automatiske budregler

Regler du setter for om bud skal økes eller senkes under bestemte omstendigheter.

Auto-optimalisering

Når algoritmer eller automatiserte avgjørelsesprosesser brukes til å forbedre en kampanjes performance-indikatorer (for eksempel kostnad per klikk) basert på tilgjengelige data.

Average position / Gjennomsnittsposisjon

Snitt-posisjonen du har på annonsene dine sammenlignet med konkurrentene.

B

Banner

Bildeannonser plassert på nettsteder.

Beacon

Et lite gjennomsiktig bilde plassert på et nettsted eller i en e-post som sporer brukeradferd, for eksempel en IP-adresse og tid brukt på en nettside.

Bid Management

Et system for hvordan budene skal styres. Kan være både manuelt eller automatisk, eller en kombinasjon.

Bing

Søkemotoren til Microsoft. Denne har en rapportert markedsandel på mellom 5-10 % i Norge. I resten av verden, og særlig USA er den mye større.

Bing Ads Editor

Bing Ads Editor er et gratis program for administrering av Bing Ads-annonsekampanjer.

Blacklist

En liste over nettsteder der en annonsør ikke ønsker at sine annonser skal bli vist.

Blogg

Forkortelse for weblogg. Blogger er delvis journaler og delvis nettsteder.

Botnet

En samling av datamaskiner som kjører bots. Dette skjer vanligvis på private datamaskiner infisert med skadelig programvare.

Bots

Dataprogrammer utviklet for å simulere menneskelig nettleseraktivitet og generere falske annonsevisninger.

Bounce rate

(Fluktfrekvens): Andelen besøk som kun besøker kun én side på nettstedet ditt. Forteller noe om hvor mange som enten ikke liker sidene, eller som faktisk fikk all info de trengte på én side.

Brand safety

Omhandler varemerkers annonser som blir eksponert i kontekst med upassende innhold og håndteringen av dette.

Brand-søkeord

Søkeord som er relatert til et merkevare, enten ditt eget merkevare eller noen andres.

C

Campaign / Kampanje

I en kampanje er et sett av annonsegrupper som deler budsjett, stedsmålretting og andre innstillinger. Brukes for å organisere annonseringen etter bestemte mål og for å sette felles innstillinger.

Cookie / Informasjonskapsel

Data som sendes fra et nettsted og lagres i en brukers nettleser som sporer nettleseradferd og lagrer informasjon, for eksempel brukerinformasjon for innloggingsskjemaer. Dette er en måte å samle informasjon om besøkende for å kunne eksponere dem for annonser senere.

Content management system (CMS)

Lar nettstedseiere gjøre tekst- og bildeendringer på sine nettsider uten programmeringskunnskaper.

Content Marketing / Innholdsmarkedsføring

Innhold på nettsidene som er så bra at folk besøker nettstedet for å lære mer om det du skriver om.

Conversion / Konvertering

En konvertering er når en som besøker nettstedet ditt utfører en handling du har definert som verdifull for bedriften din.

Conversion Funnel / Konverteringstrakt

De stegene en bruker går igjennom før en konvertering. Det kan være flere nettsider eller flere deler av én side.

Conversion Value / Konverteringsverdi

Verdien av en konvertering. Kan være både omsetningen på varer som er kjøpt, og en forhåndsdefinert verdi for konverteringer som ikke er netthandel.

CPA / Cost per acquisition

Kostnad per konvertering.

CPC / Cost per click

Kostnad per klikk.

CPM / Cost per milli

Kostnad per 1000 visning.

Cross-device

Målrette annonser mot samme forbruker fra en tilkoblet enhet til en annen.

CTR / Click through rate

Klikkrate, antall klikk delt på antall visninger. Forteller hvor mange som har klikket på annonsen din i forhold til hvor mange som har sett den.

Custom audience

En målgruppe som man kan opprette på Facebook ut fra av informasjon om eksisterende kunder eller personer som har vist interesse for bedriftens nettside (krever Facebook Pixel) eller Facebook-innhold.

D

Data management platform (DMP)

Et system for håndtering av data, som for eksempel informasjonskapsler. Denne type administrasjonsplattform brukes av byråer, medier og annonsører, og bidrar til å håndtere førstepartsdata og integrere det med tredjepartsdata for å knytte brukerinformasjon og aktivitet sammen og optimalisere annonsekjøp.

Deal-ID

En ID som inkorporerer alle avtalte parametere ved en programmatisk avtale, inkludert målretting og priser.

Demand-side platform (DSP)

Et system som gjør det mulig for annonsører og byråer å kjøpe og administrere annonser via flere plattformer gjennom ett grensesnitt.

Deterministic matching

Identifiserbar informasjon brukes til å lage enhetsmatcher når en person bruker samme e-postadresse for å logge inn på en app og et nettsted, og oppretter kobling på tvers av enheter.

Display URL

Nettadressen som vises sammen med annonsene dine. Denne nettadressen kan variere fra destinasjonsadressen, men må bruke det samme rotdomenet.

Dynamisk CPM (dCPM)

Å vinne annonsevisninger ved å tillate annonsører å operere innenfor en variabelkostnadsmetode der CPM-budet reduseres eller økes i sanntid basert på den optimale verdien av visningen.

Dynamisk remarketing

Metode for å vise brukere bannerannonser med produkter eller tjenester de så på da de var inne på nettsidene dine.

E

E-commerce / E-handelssporing

E-handelssporing forteller deg hvor mange varer som er blitt handlet av dine besøkende, hvor mye du har omsatt for, og hvilke varer du har solgt.

Endringslogg

Endringsloggen viser tidligere aktivitet i en gitt konto.

Enhanced bidding

En funksjon som er spesifikk for Google Ads. Når du velger å utnytte denne budgivningen, gir du Google Ads muligheten til å justere budgivning for å øke konverteringene. Det fungerer som en hybrid mellom CPC og CPA-budgivning, om enn fortsatt tyngre mot kostnad per klikk (CPC).

Etiketter

Merkelapper som settes på dine kampanjer, annonsegrupper, annonser eller søkeord for å lettere organisere og sortere de.

Exchange

En virtuell markedsplass hvor deltakende leverandører selger sine visninger. Alt skjer i sanntid.

F

Feed

(Produktstrøm): En fil med kontinuerlig oppdatert oversikt over alle produkter i ditt varelager, med informasjon som antall, pris, merkevare osv.

Final URL

URL til nettsiden du sender trafikken fra annonsene dine til. Dette kan være annerledes enn visningsadressen, men man må bruke det samme rotdomenet.

First-look

En fordel som tilbys av utgivere og SSP-er som gjør det mulig for bestemte annonsører å kjøpe visningen til en fast pris.

First-party data

Genereres når en informasjonskapsel plasseres på et nettsted av eieren slik at eieren kan gjenkjenne tilbakevendende besøkende til nettstedet. Dette kan også inkludere andre data som eies av en merkevare/kunde, som kan komme fra for eksempel kundens CRM-database.

Fluktfrekvens

Andelen besøk som kun besøker kun én side på nettstedet ditt. Forteller noe om hvor mange som enten ikke liker sidene, eller som faktisk fikk all info de trengte på én side.

Forum

Et sted på internett der folk kan stille spørsmål og diskutere emner.

Frekvens

Antall ganger som en annonse blir servert til en individuell mottaker innenfor et gitt tidsvindu.

G

GA / Google Analytics

Et system for å spore besøk på nettsidene dine. Enkelt og gratis å installere, anbefales til de aller fleste nettsider.

GDPR

(General Data Protection Regulation) Personvernfordring i EU som ble en del av norsk lov i 2018.

Generiske søkeord

Generelle søkeord som ikke gjelder spesifikke produkter eller tjenester.

Geo-targeting

Geografisk målretting. Med geografisk målretting kan annonsører angi hvilke områder de vil nå potensielle kunder.

Gjennomsnittsposisjon

Snitt-posisjonen du har på annonsene dine sammenlignet med konkurrentene.

Google Ads

Google Ads er Googles betalte annonseprogram. Via Google Ads kan man sette opp annonser på Google, YouTube og andre Google-eide sider eller nettverk.

Google Merchant Center

Et verktøy fra Google for å håndtere og benytte informasjon om alle produktene du selger i bildeannonser.

Google Shopping

Bildeannonser i Google som viser oppdatert pris på produktene du fører. Krever en god feed og Google Merchant Center.

Google Trends

Et verktøy for å se trender innen søk på Google, som også gir deg muligheten til å sammenligne to eller flere begreper for å se hva som brukes mest. Gå til verktøyet her.

H

Hale / Long Tail

Begrep som dekker de mange søkeordene som ikke får en betydelig mengde trafikk. Hver for seg har de liten effekt, men til sammen står de for en stor andel av den verdifulle trafikken din.

Hashtag

Appliseres med symbolet #. Brukes på sosiale medier (primært Instagram og Twitter), som en måte å gruppere tweets eller bilder etter kategori eller setning. ‘#’ er plassert rett foran teksten.

Head / Hode

Noen få søkeord som sørger for det aller meste av trafikken din.

Hyperlink / Hyperkobling

Tekst som ofte er blå og understreket. Vanligvis kun kalt “lenker”. Lar deg navigere til andre sider på nettet med et enkelt klikk.

Hyperlokal targeting

En metode for å målrette annonser mot kunder basert på deres nærhet eller plassering.

I

Impression Share / Visningsandel

Andel av det totale antall søk der annonsene dine vises.

Impression / Visning

Antall ganger noen eksponeres for en side som viser annonsen din. Dette ikke er det samme som at annonsen faktisk sees, og plassering og forståelse av nettstedets trafikk er spesielt viktig når du betaler på en pris per tusen visninger.

Informasjonskapsel / Cookie

Data som sendes fra et nettsted og lagres i en brukers nettleser som sporer nettleseradferd og lagrer informasjon, for eksempel brukerinformasjon for innloggingsskjemaer. Dette er en måte å samle informasjon om besøkende for å kunne eksponere dem for annonser senere.

Invalid Clicks / Ugyldige klikk

Klikk du har fått på annonsene dine som ikke stammer fra ordinære brukere. Eksempelvis klikk-svindel, eller overdrevent mange klikk fra én bruker/IP-adresse. Prisen for disse klikkene tilbakebetaler Google.

Innholdsmarkedsføring / Content Marketing

Innhold på nettsidene som er så bra at folk besøker nettstedet for å lære mer om det du skriver om.

In-stream

Annonseformat som som oftest er koblet til digital video og ligner på en TV-kommersiell visningsopplevelse. Det brukes ofte synonymt med pre-roll, mid-roll og post-roll.

K

Kampanje

I Google Ads er en kampanje er et sett av annonsegrupper som deler budsjett, stedsmålretting og andre innstillinger. Brukes for å organisere annonseringen etter bestemte mål og for å sette felles innstillinger. Den samme betydningen har ordet også for Facebook, LinkedIn, Bing og mange andre digitale markedsføringskanaler.

Keyword planner

Et verktøy for å se søkevolum og prisnivået for å annonsere på søkebegrep du selv foreslår. Kan også foreslå nye søkeord basert på nettstedet ditt eller relaterte ord til en søkeordsliste du selv har laget.

Kjøpsreisen

Alle punkter kunden er innom før det gjennomføres en handel.

Klikkrate

Antall klikk delt på antall visninger. Forteller hvor mange som har klikket på annonsen din i forhold til hvor mange som har sett den.

Kontekstuell markedsføring

Annonsering på et nettsted som er målrettet mot innholdet på siden.

Konvertering

En konvertering er når en som besøker nettstedet ditt utfører en handling du har definert som verdifull for bedriften din.

Konverteringstrakt

De stegene en bruker går igjennom før en konvertering. Det kan være flere nettsider eller flere deler av én side.

Konverteringsverdi

Verdien av en konvertering. Kan være både omsetningen på varer som er kjøpt, og en forhåndsdefinert verdi for konverteringer som ikke er netthandel.

KPI / Key Performance Indicator

Indikator for nøkkelytelse. KPI-er er tallene du ser på for å vurdere om annonseringen oppnår de ønskede målene.

Kvalitetspoeng / Quality Score

Kvalitetspoeng gis per søkeord/annonse, og er en viktig faktor for prisen du betaler per klikk og posisjonen du får blant annonsene i Google og Facebook. Kvalitetspoengene regnes utifra relevansen på annonsene, søkebegrepet, og kvaliteten og relevansen på landingssiden/annonsen din.

L

Labels / Etiketter

Merkelapper som settes på dine kampanjer, annonsegrupper, annonser eller søkeord for å lettere organisere og sortere de.

Landingsside

Nettsiden du kommer til etter at du har trykket på en lenke, enten det er fra en annonse eller en organisk oppføring.

Long tail / Hale

Begrep som dekker de mange søkeordene som ikke får en betydelig mengde trafikk. Hver for seg har de liten effekt, men til sammen står de for en stor andel av den verdifulle trafikken din.

Lookalike audience/tvillingprofiler

Ut fra egne kundelister (se Custom audience), pixel-data, app-data eller de som følger Facebook-siden din kan man finne profiler på Facebook som ligner på kundene eller besøkende du har i dag. Dette øker sannsynligheten for at akkurat disse profilene er interessert i ditt produkt.

M

Match Types / Samsvarstype

Noe alle som jobber med Google Ads burde kjenne til. Tegn foran og bak søkeordet bestemmer hvor bredt søkeordet skal dekke i forhold til søkebegrepet som brukeren har benyttet.

Meta tags

En videoannonse som kjøres under en video.

Mid-roll

En videoannonse som kjøres under en video.

Mobilvennlig

Brukes i forbindelse med nettsider. En nettside må kunne minimeres i størrelse for å vises på en mobilenhet, samtidig som at den fortsatt er funksjonell og brukervennlig.

Målretting

Å forme online markedsføringskampanjer for å tiltrekke seg bestemte potensielle kunder.

N

Native placements

Annonser som samsvarer med formen, følelsen og funksjonen av innholdet på plattformen som de vises på.

Negative Søkeord / Negative Keywords

Søkeord du bruker for å unngå å vise annonsen din ved søkebegreper som ikke er relevante for din bedrift.

O

Organiske Søk

Resultatene i et søk som ikke er betalt for. Forbedres ved å bruke SEO (søkemotoroptimalisering).

P

Pay-per-click (PPC)

En prismodell hvor man betaler per klikk inn til nettside eller lignende fremfor per visning.

PLA / Product Listing Ads / Google Shopping

Bildeannonser i Google som viser oppdatert pris på produktene du fører. Krever en god feed og Google Merchant Center.

Pixel

Koder på nettsteder som sporer brukerens lokasjon og aktiviteter på nettet, for eksempel registrering eller konvertering.

Pre-roll

En videoannonse som kjøres før en video spilles av.

Post-roll

En videoannonse som kjøres etter en video.

Power Editor

Et Facebook-verktøy. Power Editor lar deg lage mange Facebook-annonser samtidig og ha nøyaktig kontroll over annonsene dine. Med Power Editor kan du redigere, duplisere og administrere flere annonser.

Produktspesifikke søkeord

Søkeord som beskriver et spesifikt produkt eller tjeneste.

Produktstrøm

En fil med kontinuerlig oppdatert oversikt over alle produkter i ditt varelager, med informasjon som antall, pris, merkevare osv.

Price floor

Den laveste prisen en selger vil akseptere for visninger.

Private exchange / Private marketplace

Når medier kan kontrollere hvilke annonsører som kjøper av annonselagret deres og forhindre videresalg av deres visninger.

Push notifications

Meldinger som dukker opp på mobilenheter, som kommer fra en bestemt app eller server.

Q

Quality score

En numerisk poengscore Google Ads tilordner ulike kontokomponenter (for eksempel kampanjer, annonser), men vises bare til kontoinnehavere for søkeord. Kvalitetspoeng angis på en skala fra 1-10. De tre hovedkomponentene som bestemmer kvalitetsscoren er annonsekvalitet (ut fra historisk klikkrate og en forventet klikkrate), annonsens relevans og erfaringer med destinasjonssiden. Jo høyere kvalitetsscore, desto høyere kan annonsene vises med både lavere bud og faktiske kostnader per klikk.

R

Real time bidding

Kjøp og salg av annonsevisninger gjennom ad exchanges og annonseplattformer. Prisen bestemmes av etterspørsel i sanntid. Budgivning i sanntid skjer innen millisekunder – en person besøker et nettsted og deres informasjon blir gitt til en annonseplattform hvor en auksjon for den visningen oppstår.

Remarketing / Retargeting

Metode for å vise en annonse for din bedrift kun til de som allerede har besøkt nettstedet ditt.

Responsive annonser

Automatisk justering av annonsens størrelse, utseende og format slik at den passer på omtrent alle tilgjengelige annonseplasser.

Rich media

Webannonser eller sider som er mer animerte og/eller interaktive enn statiske bannere eller sider.

RLSA / Remarketing Lists for Search Ads

Remarketing for søkeannonser.

ROAS / Return on Ad Spend

En beregning som forteller hvor mye du har tjent på mediekostnaden din. ROAS beregnes av formelen [inntekt]/[kostnad]. En ROAS på 100 % betyr at du tjente like mye som du brukte.

ROI / Return on Investment

En beregning som forteller hvor mye du har tjent på investeringen din. ROI beregnes av formelen ([inntekt]-[kostnad])/[kostnad]. En ROI på 0 % betyr at du tjente like mye som du brukte.

S

Samsvarstyper

Noe alle som jobber med Google Ads burde kjenne til. Tegn foran og bak søkeordet bestemmer hvor bredt søkeordet skal dekke i forhold til søkebegrepet som brukeren har benyttet.

Second Price Auction

En auksjon hvor vinneren av visningen vanligvis betaler én prosent over det nest høyeste budet.

Skript / Script

Brukes normalt om Google Ads-skript. Lages med JavaScript og gir deg mange muligheter utover standard-funksjonene i Google Ads.

SEO / Search Engine Optimization

Kalles søkemotoroptimalisering på godt norsk og er kunsten å få nettsider til å rangere høyt i organiske treff.

SERP / Search Engine Result Page

Siden med søketreffene du får etter et søk.

Session / Økt

Et besøk til et nettsted, kan bestå av flere sidevisninger, og telles som regel som avsluttet etter at det ikke er blitt besøkt noen nye sider på 30 minutter.

SOME

Forkortelse for «sosiale medier».

SSL

Et SSLsertifikat er et digitalt sikkerhetssertifikat som er utstedt til et domene, en organisasjon eller privatperson for å bevise at nettstedet er ekte.

SSP

Tilrettelegger salg av en utgivers beholdning gjennom annonseutveksling, annonsenettverk, byråer, annonsører og andre SSP-er.

Søketermer

Rapport med alle søkebegrepene som faktisk ble brukt da annonsene dine ble vist og klikket på.

T

Tags

Ord eller setninger som brukes til å beskrive og kategorisere individuelle blogginnlegg, videoer og bilder. Korrekt bruk av koder organiserer innhold for brukere og kan hjelpe med synlighet gjennom SEO og optimalisering i sosiale medier.

Tag Manager

Et system som brukes til å håndtere og legge til skript og pixler på nettsiden.

Takover-annonse

En annonse som “tar over” hele skjermen når en bruker går inn på et nettsted. Må vanligvis krysses vekk eller scrolles bort fra.

Third-party data

Genereres når en informasjonskapsel (cookie) legges på en nettside av en tredjepart, for eksempel en ad server. Informasjon fra disse informasjonskapslene samles inn og kan brukes til å plassere brukere i ett eller flere segmenter, basert på deres onlineaktivitet.

Tvillingprofil/lookalike audience

Ut fra egne kundelister (se Custom audience), pixel-data, app-data eller de som følger Facebook-siden din kan man finne profiler på Facebook som ligner på kundene eller besøkende du har i dag. Dette øker sannsynligheten for at akkurat disse profilene er interessert i ditt produkt.

U

Ugyldige Klikk

Klikk du har fått på annonsene dine som ikke stammer fra ordinære brukere. Eksempelvis klikk-svindel, eller overdrevent mange klikk fra én bruker/IP-adresse. Prisen for disse klikkene tilbakebetaler Google.

V

Viewability

Om visningen av annonsen er helt eller delvis i det synlige rommet i nettleseren til brukeren i minst ett sekund (for bildeannonser) eller to sekunder (for video).

Visning / Impression

Antall ganger noen eksponeres for en side som viser annonsen din. Dette ikke er det samme som at annonsen faktisk sees, og plassering og forståelse av nettstedets trafikk er spesielt viktig når du betaler på en pris per tusen visninger.

Visningsandel

Andel av det totale antall søk der annonsene dine vises.

Viral markedsføring

Internettmarkedsføring som forsøker å oppnå spredning ved å gjøre reklamen så interessant at seerne vil sende innholdet videre til andre.

W

Webinar

Forkortelse for “web-seminar”.

Whitelist

En liste over nettsteder der en annonsør er villig til å vise sine annonser.

Win rate

Antall visninger som vunnet i forhold til hvor mange visninger man har lagt inn bud på.

Y

Yield optimization

Når medier avgjør hva deres annonsevisninger vil være verdt og hvordan man skal håndtere annonselageret for å maksimere inntektene.

Ø

Økt

Et besøk til et nettsted, kan bestå av flere sidevisninger, og telles som regel som avsluttet etter at det ikke er blitt besøkt noen nye sider på 30 minutter (kan endres).