Ja, dersom du ikke har noe å fortelle, så ikke si noe! Folk er ikke interessert i å høre deg fortelle om ingenting!

Hender det at du, på Linked, Facebook eller et annet sosialt medie kommer over et innlegg hvor du føler at du fikk NULL ut av etter å ha lest innlegget eller bloggen? Hender det at du tenker “Jeg kommer aldri i mitt liv til å få igjen de 5 minuttene jeg brukte på å lese hva denne personen skrev!”?

Da er du ikke alene!

Content marketing er det nye fancy og sexy ordet alle ønsker å bruke. Mange snakker om det, men få mennesker har mestret dette på en skikkelig måte. Man ser på LinkedIn spesielt, som er det “profesjonelle” sosiale medier nettverket. Veldig mange ønsker å legge ut innlegg, men få tenker over hvor godt det er. Ikke har de tenkt på hvilken nytte det de sier har for andre som leser det, heller ikke har de tenkt på hva innlegget skal gi av nytte for dem selv. De bare rabler i vei på en eller annen video eller skriver lange avhandlinger om ting som bare de selv forstår. Undertegnede har sett flere mennesker legge ut video som er 5 minutter lang av at de går igjennom sine kontorlokaler mens de puster og peser bak kamera. Newsfeeden er full av slike innlegg, og man må noen ganger scrolle lenge før man finner noe som har en nytting karakter.

ALT er ikke dårlig, og noen er faktisk flinke til å lage godt innhold som er interessant å se/lese.

Her er noen råd på veien til deg dersom du ønsker å bli flinkere på content marketing:

  • HVA er det du ønsker å fortelle
  • HVEM er det du håper skal lese og agere på det du skriver
  • HVORFOR skriver du og hva ønsker du egentlig å oppnå med det du skriver
  • Ha en strategi på det du gjør
  • Ha tid til å respondere på publikums reaksjoner og kommentarer/tilbakemeldinger
  • Det du skriver bør ha en verdi for den som leser, definer hva du ønsker at potensielle lesere skal få ut av det du skriver
  • Ikke vær pågående selger i dine innlegg, de færreste liker å bli pushet produkt/tjeneste til
  • Pass på å skriv i forhold til hvilket sosiale medie du kommuniserer i

Jeg personlig merker at jeg hopper over de som har hatt innlegg som har kastet bort min tid. Man ødelegger ikke bare sin egen kredibilitet med dårlige kommunikasjon og dårlig content, men på sikt også selve tjenesten man befinner seg på. Hjelp alle oss med å hjelpe deg slik at du kan hjelpe oss! Så til deg, som bare MÅ ha dine “fredags-innlegg” på LinkedIn, eller på facebooksiden fordi dere satt i ledermøtet for et år siden og ble enige om at man SKAL skrive noe hver fredag (eller mandag for den saks skyld).. stop it! Nobody wants your meaningless stuff! 🙂

Har du ingen mål og mening med det du sier, da anbefaler vi at du heller er stille og lar noen andre snakke!

Avslutter med Ronan Keating: “You say it best, when you say nothing at all”

Og med dette ønsker vi alle sammen en riktig god helg 🙂

Navid Gondal

Author Navid Gondal

More posts by Navid Gondal

Leave a Reply