3 raske takeaway’s ang. annonsering vs fremming på Facebook:

  • Bestem deg for målet med Facebook-annonseringen din før du kommer i gang – dette vil påvirke type annonsering som vil bli benyttet.
  • Hvis du vil at innlegget ditt skal bli sett og engasjert av flere av publikummet ditt på en rask og enkel måte, bør du ‘fremme’ et.
  • Hvis du er ute etter avansert målretting og tilpasning, er Facebook-annonser veien å gå.

Vi får ofte spørsmål fra våre kunder om forskjellen mellom å fremme et innlegg på Facebook og Facebook-annonsering;
hva er forskjellen, og når skal jeg bruke den ene eller den andre?
Svaret på dette spørsmålet er ikke alltid like enkelt. Det avhenger virkelig av hva målene dine er for annonsering/fremming er og hvilke målgrupper du ønsker å nå. La oss starte med fremme et innlegg.

 

Hva er fremmet innlegg på Facebook?

Et fremmet innlegg er den mest grunnleggende annonseringen du kan gjøre på Facebook. Fremmet innlegg på Facebook opprettes ved å tildele annonseringsbudsjett til et innlegg som allerede er publisert på bedriftenes Facebookside. Du kan finne alternativet “Frem innlegg” / ‘boost post’ i nedre høyre hjørne av innlegget. Når dette er klikket og fremmet er det godkjent av Facebook for at flere skal få den i sin nyhetsfeed.

Et publisert innlegg på din bedrifts Facebookside vil nå ut til en veldig liten del av ditt nåværende publikum, så lite som kun 1%!
Ved å fremme innlegget kan du sikre deg at et mye større publikum vil kunne se innlegget ditt i deres nyhetsfeed.
Fremmet innlegg brukes vanligvis når målet er å oppnå publikums engasjement, for eksempel “liker” på innlegget, kommentarer og delinger.

Men hvis du er på jakt etter et mer tilpasset promoteringsalternativ, vil Facebook-annonser (Facebook Ads) fungere bedre for deg.

 

Hva er Facebook annonser (Facebook Ads)?

Facebook-annonser er en mer avansert måte å annonsere på Facebook, og vil kreve en Facebook-annonseadministratorkonto.

Facebook-annonser tilbyr flest antall alternativer for annonsører, og hvilken type annonse du velger å bruke vil avhenge av hva målet med kampanjen er. Disse alternativene inkluderer likes, klikk på nettstedet, appinstallasjoner, appengasjement, konverteringer på nettstedet, salg i nettbutikk, leads-skjemaer, hendelsessvar, respons på konkrete tilbud, videovisninger og lokal tilstedeværelse og bevissthet.

En annen fordel med å velge Facebook annonsering fremfor å fremme innlegg, er muligheten til å legge til en valgfri oppfordring til handlingsknapp som promoterer handlinger som ‘kjøp nå’, ‘registrer seg’, ‘last ned’, ‘bestill tid’ og ‘kontakte oss’ for å nevne noen.

Innenfor Facebook-annonseadministrasjons-systemet vil du også finne et alternativ for frem innlegg. Dette forvirrer ofte folk, da det ikke umiddelbart er klart at det er forskjell på å fremme et innlegg fra siden eller Facebook annonseadministrasjonen. Når du fremmer et innlegg, vil det uansett se likt ut for publikummet som ser det (sponset reklame), men å fremme/publisere innlegg gjennom annonseadministratoren er et skritt opp fra hva du kan gjøre direkte fra Facebook bedriftsiden din.

Den viktigste forskjellen for annonsører er at ved å annonsere gjennom Facebook annonseadministrasjonsverktøyet, vil annonsene ha mer spisset målretting, samt muligheten til å lage annonsene fra bunnen av i annonseadministrasjonen, og slippe å først publisere det på Facebooksiden din som et innlegg for så å fremme.

 

Lurer du fortsatt på hvilke av dem som passer for deg?

Det første trinnet er å sikre at du har et klart mål for hva du vil oppnå, hvem du vil nå ut til og hvor du vil at annonsene skal vises. Ta kontakt med Benchmark Performance i dag, så finner ut den rette tilnærmingen for bedriften din i lag med deg.

 

Shiraz Rafiqi

Author Shiraz Rafiqi

More posts by Shiraz Rafiqi

Leave a Reply